Dungeons and Dragons poslepodne u Novom Sadu

Epska fantastika je žanr, koji je nastao kao nadogradnja na istorijsku i vitešku literaturu. Autori ovog žanra povezuju bajku sa mitološkom pričom a na taj način se dobija spoj nepredvidivog, čudesnog, misterioznog sa tradicionalno omiljenom borbom dobra i zla. Tokom razvoja ovaj žanr se menjao i širio, dobijao sve veći značaj i raznorodniju publiku. Zbog toga su na osnovu knjiga snimani filmovi i kreirane video igrice, koje se u većoj ili manjoj meri oslanjaju na izvorno delo, odnosno knjigu. Takva je i igra Dungeons and Dragons.

Ukoliko ste nekada, dok ste čitali neki avanturistički roman ili gledali neki film poput „Gospodara prstenova”, barem na tren poželeli da postanete jedan od likova u toj priči, igrali video igrice epske fantastike a tražite zanimaciju, koja će vam ponuditi druženje s ljudima sličnih afiniteta možda je čuvena igra Dungeons and Dragons pravo rešenje. Ona će vam omogućiti i da vežbate logičko rešavanje zagonetki, kao i taktičko rasuđivanje i razmišljanje.

U Kulturnoj stanici Eđšeg je tim povodom održano prvo D&D poslepodne a avanture je za posetioce ovog događaja pripremila Asocijacija avanturista.

Dungeons and Dragons je zapravo igra fantazijskih likova, koju je izdala firma Wizards of the Coast. Kao autori igre se navode Gari Gajgaks i Dejv Arneson, koji su ovaj koncept igre prvi put objavili još 1974. Igra je nastala kao društvena igra na tabli, ali se prvo izdanje ove igre smatra začetnikom savremenih igara igranja uloga i početkom industrije RPG-ova, odnosno igara igranja uloga.

Dungeons and Dragons u Asocijaciji avanturista

„Mi promovišemo igranje Dungeons and Dragons, trenutno možda i najpoznatiju igru igranja uloga. Poenta je da pokušamo okupiti što više ljubitelja fantastike i da privučemo nove ljude, koji još uvek ne znaju šta im je najbliže – da li naučna fantastika, epska fantastika ili neki drugi žanr. Želimo da zajedno sa nama kroz avanture stvore ljubav prema fantastiti i D&D, koju mi obožavamo da igramo“, navodi Marko Radovanović iz Asocijacije avanturista.

Zainteresovani igrači u Eđšegu / Foto: Miroslav Gašpar

Suština igre D&D jeste da igrači kreiraju likove koji se upuštaju u zamišljene pustolovine. Tokom svake od tih pustolovina se bore s različitim nestvarnim čudovištima, skupljaju blago, međusobno komuniciraju i stiču iskustvene bodove, postajući sve moćniji i moćniji kako igra napreduje.

D&D je napravio pomak od igranja rata (wargaming) u tradicionalnom smislu, tako što je, umesto legija i vojski, svakom igraču dodeljen pojedinačni lik. Igra takođe razvija koncept koordinatora igre (tzv. Dungeon master), koji ima ulogu pripovedača i sudije odgovornog za stvaranje izmišljenog okvira ili postavke igre. Game master ujedno usmerava delovanje likova kojima upravljaju igrači a takođe upravlja i ulogama dodatnih likova, koji u igri nisu aktivni.

„Kao kada čitate roman i unesete se u ulogu jednog lika iz priče – tako bismo najlakše i najpreciznije mogli opisati D&D. Uglavnom, skupi se grupa prijatelja, gde imate jednog Dungeon mastera, odnosno pripovedača. Ostale osobe izaberu jednog lika kojeg će da vode – čoveka, elfa, patuljka… Nakon odabira rase sledi odabir klase: da li je igrač ratnik, rendžer, lovac, čarobnjak i drugo. Posle pripovedač kreće sa radnjom i navede da priča naprimer počinje u jednoj krčmi, vi ulazite u nju i postavljate pitanja krčmaru“, objašnjava Marko Radovanović.   

Igra obično napreduje kroz niz sastanaka igrača i koordinatora igre a posredstvom kampanja ili borbenih pohoda. Svaki igrač igra s jednim likom, iako neke igre dopuštaju i igranje s više likova. Igrači i koordinator vode beleške o aktivnostima, osobinama i imovini likova. Pravila igre pojašnjavaju način na koji se likovi stvore i opreme za pustolovinu, kako rade njihove moći i sposobnosti, kako se odvija komunikacija i borbe, te opisuju čarolije i stvari na koje likovi mogu naići. Međutim, pravila nastoje i podstaknuti koordinatore na menjanje pravila tako da odgovaraju potrebama vlastite kampanje i družine s kojom igra.

Tabla sa misijama, koje igrači mogu da odaberu / Foto: Miroslav Gašpar

„Mi koji smo stara škola igranja D&D, koji je igramo petnaestak godina uglavnom sve bitke i tokove igre volimo u glavi da zamišljamo, da sve bude opisno – ovde se nalazi šuma, ovde planina, tamo reka. Sa druge strane, novi Dungeon masteri vole da vide šta se tačno dešava a zahvaljujući novim RPG igrama je na internetu to i dostupno, odnosno može se vizuelno uraditi okvir. Oni vole da imaju minijature, male tokenčiće na kojima su predstavljeni likovi i slično. Najvažnije je to da Dungeon master bude originalan a da igra teče onako kako njemu i njegovim prijateljima najviše prija i odgovara“, kaže Marko.

Tok igre D&D

D&D igru bismo zapravo mogli da na neki način uporedimo sa video igrama, koje se bave epskom fantastikom. Takve su Oblivion, Skyrim, Morrowind i druge.

„Bilo koja igra, koja se zasniva na tim ulogama a u kojoj vodite jednog lika je tehnički D&D igra. Razlika je u tome, što mi ne igramo na računarima, već sedimo uživo, pričamo i mi stvaramo taj svet“, naglašava naš sagovornik.

Naravno da i u D&D igri postoje pravila, na osnovu kojih se kreiraju likovi, kako se određuju njihove karakteristike i veštine, kako protivnika možete poraziti i slično.

Tokeni sa likovima / Foto: Miroslav Gašpar

„U knjizi pravila se jasno navodi koliko je koji lik, odnosno rasa jaka, da li ima izraženu snagu, magiju, inteligenciju, harizmu ili druge osobine. Svaki udarac mačem, koji primi vaš lik će smanjiti njegov broj zdravstevnih poena“, objašnjava Marko Radovanović iz Asocijacije avanturista.

Ljudi, kojima je D&D blizak i koji vole ovaj žanr će svakako razumeti to da se igrač vremenom veže za svog lika i pokušava da ga vodi iz kampanje u kampanju. To može da traje godinama.

Uprkos svoj konkurenciji na tržištu, igra Dungeons and Dragons i dalje dominira svetom industrije RPG igara sa zaradom od prodaje knjiga i opreme od preko milijardu dolara.