Biljana Markov: Svetu trebaju ljudi koji će voleti ono što rade

U želji da spoji prirodu, zdravlje i lepotu, gošća poslednjeg podkasta „Preduzetnice“ u ovoj godini Biljana Markov osnovala je „Besan ritual“ – kozmetiku od leblebije. Kroz nju, ona ne nudi samo svoje proizvode – već nudi celokupan koncept (samo)nege i uzimanja vremena za sebe.Preduzetnice

Ovu ideju je, kako kaže, materijalizovala posle dugog razmišljanja, a ceo koncept njenog biznisa se zasniva na setu proizvoda od leblebije u svrsi lepote i negovanja. U njega je uključena maska za lice na bazi leblebije, potpuno ekološki sapun od leblebije, zatim napitak, odnosno kafa od leblebije koja je deo brenda „LeblebijaNaut” u koji je Biljana uključena zajedno sa svojim verenikom. Na kraju, set podrazumeva i ekološku sveću od sojinog voska za potpuni ugođaj, a kako Biljana napominje, svaki deo sebe je ugradila u ovu zanimljivu priču sa željom da svakoj ženi približi ovakav, prirodan koncept lepote.

Kao najmlađa gošća u podkastu „Preduzetnice” i sa tek osnovanim biznisom, Biljana Markov ističe da je, posle dužeg vremena, odluku za osnivanjem „Besan rituala” pratio lični osećaj, potreba za kreativnim izrazom.

„Ja sam radoznalog duha i imam širok spektar interesovanja, pa sam prosto imala želju da to pomirim u sebi. Tu je i želja da posao bude moj odraz i osećaj, jer smatram da u preduzetništvu treba pratiti osećaje, tako da je ovo bilo pravo vreme da ova moja želja, ovaj biznis izađe na videlo. To je zov moje kreativnosti.”

Iako je ova godina bila izazovna za mnoge preduzetnice, za Biljanu je bila posebno inspirativna. Kako kaže, svetu trebaju ljudi koji će voleti ono što rade. A da je leblebija pravi put, otkrila je još pre nekoliko godina.

Verenik i ja smo od 2015. godine u priči sa leblebijom kao hranom i zbog toga sam mnogo istraživala o njoj. Došla sam do podataka da je brašno od leblebije izuzetno dobro kako u ishrani, tako i u svrhu lepote i nege. Pošto je leblebija bila nepoznata i ne mnogo zastupljena kod nas, dugo sam razmišljala i plašila sam se da ljudi neće moju ideju dobro da prihvate. Moja je želja da kroz blagodeti leblebije kod nas prenesem i jednu jako dugu tradiciju njenog gajenja, da ukombinujem našu tradiciju sa drugim tradicijama. U vremenu smo kada jednostavnost ponovo dobija na ceni, i želim da se kroz taj ritual žene vrate sebi i uzmu za sebe malo vremena.”

Biljana je ove godine otpočela biznis, pa je njen proizvod još uvek novina na našem tržištu. Veruje da mnogima još nije potpuno jasno šta to ona nudi, pa zbog toga ima izazov da sve to što više pojednostavi.

„I dalje se tražim, ali sam optimistična i u potrazi za pravim oblikom predstavljanja. U svakom biznisu je potrebno utvrditi ciljnu grupu, napraviti plan, mada verujem da kada ideš srcem, naići će ta ideja na neki odgovor, cela priča će da oformi neki skup ljudi. Ja sam se više fokusirala na taj koncept nego na potencijalne kupce.”

Prilikom otpočinjanja biznisa, Biljani Markov je posebno bio važan inovativni momenat, što povlači sa sobom i zadatak edukacije. Upravo zbog toga pokušava da maksimalno ide u smeru informisanja ljudi, jer je to ključno kada je u pitanju nova stvar. U tom kontekstu Biljana ističe kako je potrebno uložiti dosta resursa i energije kako bi se proizvod predstavio na pravi način.

„Ja bih se uvek hvatala za neku inovativnu priču jer tu onda kreće avantura, nove ideje…to je dobar mehanizam – ako želite da uđete u preduzetništvo, birajte neki drugačiji put, budi uporni, imajte viziju i tada ne možete da ne uspete. Smatram kako uvek treba da se vodimo u tom pravcu da stvaramo alternative, da nadograđujemo postojeće kreativne ideje nekim novim stvarima, koje dolaze i sa nekih stranih tržišta. Konstantno učenje i usavršavanje je važno i zbog toga što se tržište menja, sve je u brzom porastu, i ako samo malo ispadneš iz štosa sa bilo kojim segmentom poslovanja, dosta kaskaš za ostalima ili stojiš u mestu. Za mene je preduzetništvo stvaranje koje ima svoje faze, i moraš stalno da učiš, inoviraš, da imitiraš – jer sve negde već postoji.”

Optimista po prirodi, Biljana nije imala velike strahove, nedoumice i sumnje pri pokretanju „Besan rituala”. Znala je da je to ono što želi i uložila je sebe u tu ideju.

„Više sam imala strah da li će ta moja ideja da bude shvaćena. Strah uvek postoji, ali je poenta da ga transformišemo tako što ćemo se suočavati sa njima. U ovom konkretnom proizvodu sa konceptom „Besan ritual”, išla sam na sve ili ništa, i mislim da ništa ne gubim jer duboko verujem u tu svoju ideju. To je teorija jednoroga – ako ne veruješ u svoj proizod neće ni kupac.” – kaže Biljana Markov za podkast „Preduzetnice”.

Društvene mreže su idealna platforma za plasiranje proizvoda i usluga. Biljana Markov je u samom startu uvidela put potencijal društvenih mreža, pa se najviše okrenula upravo ovom načinu izlaska na tržište.  

„Definitivno su društvene mreže pun pogodak, jer su tu svi ljudi. A i ja sam uvek govorila – uz internet je tržište ceo svet. Iako su društvene mreže super prozor u svet, pored toga treba gledati neke pogodne kanale za promociju. Tako sam ja sa svojom idejom ušla u Holistički centar, gde dolazi određeni tip ljudi koji je u fazonu u kom sam i ja, ljudi koji bi bili zainteresovani za moje proizvode. Iako nemam direktnu prodaju, sve više virtuelno predstavljam svoj biznis. Ova godina je i pokazala da je to najpogodnije, to je naša nova normalnost.”

A kao mlada preduzetnica, pred kojom je „otvoreni put”, Biljana Markov ima savet za one žene koje tek razmišljaju da se upuste u vođenje sopstvenog biznisa.

„Osnovni problem je što ljudi hoće da u startu sve bude savršeno i vode se tom perfekcijom. Ja sam bila takva, ali sam uvidela da je uvek pravi trenutak da pokreneš svoju ideju, biznis. Žene ne treba da se plaše i sumnjaju u sebe i svoje zamisii, jer to sa razlogom dolazi i treba to da prate.” – kaže Biljana na kraju i zaključuje:U preduzetništvu je sloboda – kada nisi u sistemu zaposlenja, tu je sloboda izraza i ti postavljaš pravila.”

Podkast “Preduzetnice” je sufinansirao Grad Novi Sad. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Podeli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •