Dating sajtovi i ljubav u moderno doba

Ljubav u moderno doba kao da je postala misaona imenica – ne stižemo, nemamo vremena, sve postaje instant i virtualno. Život smo nekako premestili u online prostor pa ni flert više ne izgleda isto. I on sve više postaje online. Potreba za sretanjem “srodne duše” stara je koliko i ljudska civilizacija. Ugovoreni brakovi su samo jedan primer toga kao i tradicionalno provodadžisanje koje je i dalje realnost u određenim kulturama. Oglasi “lične prirode” datiruaju još iz 1600-tih kada su se pojavili u novinama. Sa te perspektive dating sajtovi deluju samo kao stara praksa u moderno doba. Ali pre nastanka samih sajtova za upoznavanje, kompjuter se koristio u svrhu spajanja osoba na osnovu njihovih karakteristika, stavova, koristili su se upitnici i algoritmi koji su izračunavali ko bi to bio “savršen par”.
Prvi zvanični sajt za upoznavanje pojavio se 1995.godine, to je bio Match.com čija popularnost je rasla velikom brzinom. Od tada, broj različitih aplikacija koje nam olakšavaju da se “mečujemo sa onim pravim ili onom pravom” i koje su sve dostupniji velikom broju ljudi. Nekako je vremenom i ovo postala industrija koja donosi dobru zaradu. Sajtovi za upoznavanje imaju danas status još jedne od društvenih mreža, kao što su i instagram, fejsbuk, samim tim su postali deo svakodnevnog života u većem delu sveta.
A kako je kod nas?
Naš utisak je da na ovim prostorima, sajtovi za upoznavanje još uvek predstavljaju taboo temu. Pokušale smo da otkrijemo zašto je to tako, šta znače dating sajtovi, jesu li stvarno kao i druge društvene mreže i ko ih koristi. Napravile smo malo istraživanje upoređujući lična iskustva korišćenja dating sajtova i prvo što smo uočile jeste da većina ljudi dating sajtove izjednačava sa šema sajtovima odnosno da ih razumeju samo kao sajtove za nalaženje “kombinacije”. Dating sajtovi kako im i ime kaže zapravo služe tome da nekoga sretnemo ili upoznamo ne nužno da to znači i instant kombinaciju. Moderno doba suočilo nas je sa izazovima da sve više vremena provodimo online, da nam je život postao online, da sve manje vremena imamo za realnu zabavu, izlaske, flert i muvanje i da su dating sajtovi samo dobro uklopili u opštu tendeciju.
Sa druge strane, vremenom toliko su se profilisali da zaista postoji i uža varijanta kao što su šema sajtovi gde su očekivanja drugačija u odnosu na klasičan dating sajt. Ako se malo više udubimo, možemo naići na raznovrsnu ponudu dejting sajtova u odnosu na očekivanja, preferencije, čak i religiozna shvatanja, recimo oni koji povezuju muškarce sa bradom i devojke koje to vole, sajtovi na kojima se međusobno spajaju vernici, Hrišćani, Jevreji i mnogi drugi.
Dating sajtovi – prednosti i mane
Kao i sve u životu i ulazak u online svet nam je doneo dobre i loše stvari. Ali, da krenemo od pozitivnih stavari. Možemo reći da zaljubljivanje i ljubav u moderno doba pomalo ispaštaju jer smo ubačeni u mašinu, stalno jurimoi žurimo, nemamo vremena da se posvetimo sebi i našim potrebama a putem sajtova za upoznavanje moguće je upoznati veliki broj različitih ljudi . Moguće je online sresti različite ljude bez obzira da li se nalaze u prostorji sa nama, našem gradu, državi, čak ni na kontinrntu. Mogli bismo reći da nam je pružena mogućnost da bez ograničenja tragamo za ljubavi. Takođe, kada na kraju dana uđemo u svoju kuću često nemamo energije da se spremamo i odlazimo na mesta na kojima je fluktuacija ljudi sa sličnim interesovanja dovoljno velika da sretnemo nekoga ko će privući našu pažnju. Slobodno vreme je postalo luksuz koji retko ko može da si priušti, baš iz tog razloga praktično rešenje je napraviti profil i iz udobnosti svoje fotelje, u kućnoj kombinaciji krenuti u online druženje.

Jedna velika promena desila se u proteklih par meseci, pandemija, to je dovelo do socijalne distance, ali s obzirom da smo socijalna bića, kontakt sa drugim ljudima nam je bio preko potreban, dejting sajtovi su pružili mogućnost da se socijalni život nastavi, bez obzira na sve mere, zatvaranja i strah.
Ali imamo i onu negativnu stranu a na prvom mestu (ne)bezbednost upotrebe ovih sajtova jedna od najvećih mana. Iznosimo jako puno ličnih podataka, svesno i nesvesno. Prilikom kreiranja profila od nas se zahtevaju neke od veoma ličnih informacija, one se na prvi pogled čine beznačajno, ali kada se malo bolje zamislimo shvatamo da njihovo deljenje može ugroziti našu bezbednostm, kako u online prostoru, tako i u realnom. Recimo zašto je bitno da li živimo sami? Koliko god zvuči kao obično pitanje ako kliknemo da živimo sami može nas učiniti “lakim plenom”: Često iza togam ogu da slede pitanja i navaljivanja da “mečovana” osoba želi da dođe pravo kod nas bez ideje o prethodnom predstavljanju u javnom prostoru.Informacija da živimo sami može za nekoga da znači da sm oranjivi pa da pre možemo nasesti na određene manipulacije.Zato oprez pri kreiranju profila.
Šta smo otkrile o indikatorima poželjnosti
Za potrebe ovog potkasta malo smo istraživale šta se sve dešava u online prostoru. Privuklo nam je pažnju kako to kreiramo vizualni identitet, i čime se rukovodimo pri izboru slike, u odnosu na to kakve sllike stavljamo mi privlačimo određenu vrstu pažnje, kod određene populacije. Naišle smo na podatak da devojka ukoliko postavi selfie celog tela dobija čak 200% više lajkova nego muška osoba, vizualna smo bića, to je ono što kreira dalji tok stvari. Online svet pruža nam mogućnost da kreiramo profil, koji je predstava nas, ali kakvih nas? Postoje razne varijacije, neki pokušavaju da budu najbolja verzija sebe, dok drugi mogu biti sve ono što nisu u svakodnevnom životu, pa se tako javlja jedan zanimljiv fenomen, Avatar ( Alter-ego). Pod ovim mislimo da zaista u online svetu možemo biti šta god poželimo pa čal i kreirati svoj drugi identitet.
Da li smo isti online i u stvarnosti?
Naša iskustva su pokazala da su ljudi mnogo otvoreni u online komunikaciji, nekako slobodniji nego uživo. Sedenje iza aplikaca predstavlja izvesnu zonu konfora i upravo je to jedna od mana ovih sajtova. Varijante su različite od postavljanja profi slika, pa do postavljanja lažnih slika, davanjem netačnih informacija o godinama, imenu, mestu življenja, a nekad i o pol. Kada tako gledamo, mi imamo sliku osobe sa kojom se kuckamo, koja nam se sviđa, ali da li je ta osoba sa druge strane destktopa, u to ne možemo biti sigurni.
I šta zaključiti?
- Kao i u realnom životu i na sajtovima za upoznavanje možemo imati prijatna i neprijatna iskustva, to je sasvim ok, pitanje je kako postupati pametno. Prva stvar koju smo želele da naglasimo, korišćenje dejting sajtova nije taboo, ukoliko pričate o tome, čućete da dosta ljudi oko vas zapravo ima nalog na nekom od njih, tada možete razmeniti iskustva, posavetovati se, isto tako ako pričate o tome, u onom trenutku kada se odvažite da odete da lično upoznate osobu sa kojom ste se mečovali imate kome da nagovestite tu nameru.
- Drugo, ne treba da se stidimo što imamo nalog na nekom dejting sajtu, kao i da napomenemo da sajtovi za upoznavanje nisu isto što i šema sajtovi. Možem oreći da Lljubav u moderno doba ima svoju online varijantu u obliku sajtova za upoznavanje I da ot više nije taboo.
- Oprez i bezbednost na prvom mestu
Najvažnija stvar je da u online životu postupamo oprezno i mislimo na svoju bezbednost.
Važno je napomenuti da prvi kontakt sa nepoznatom osobom treba realizovati na javnom mestu, zapamtite, ne znate ko se krije iza profila sa kojim se kuckate. Tu dolazimo do još jedne važne stvari, ukoliko naiđemo na komunikaciju koja nam ne odgovara uvek možemo reći Ne, to što imate nalog na sajtu za upoznavanje ne znači da morate da tolerišete neprijatne poruke koje šalje osoba sa drugačijim očekivanjima. Na kraju krajeva, uvek postoji opcija Block/Report.
Podelite sa nama svoja iskustva i mišljenja da zajedno razbijamo taboo
Pročitajte i:
INSTANT PSIHODNEVICA – Dan zaljubljenih, konzumerizam i ljubav
U prethodnom periodu mnogo smo slavili, proslavljali, a sada je došao Februar mesec koji je…
Komunikacija iz perspektive veza
Iza nas je buran period praznika prožet tenzijom i stresom izazvanih visokim očekivanjima i siperlativom…
Instant Psihodnevnica: Izazovi u 2021.
Uhvaćeni u mašinu potrošačkog društva, jureći kostantno za nečim većim, nemamo vremena da zastanemo i…