Nenad Iđoški: Knjigapriča – audio knjige na srpskom jeziku
Nenad Iđoški, na Novosadskom sajmu knjiga, predstavio je platformu knjigaprica.com, audio knjige na srpskom jeziku.
„Ja jako volim da radim ovaj posao. Imao sam veliku želju, moje srce je jako želelo da ovo uspe i onda kada imate to na umu, ne vidite ništa drugo, poraz nije bio opcija.“
Tako je, za MultiRadio, rekao Nenad Iđoški, dvadesetpetogodišnji momak iz Novog Sada, direktor i suosnivač „Knjigapriča“, prve online platforme za audio knjige na srpskom jeziku. Sa njim smo razgovarali o njegovim počecima, procesu, kao i o izazovima sa kojima se susreo tokom ostvarenja svog plana.

„Ovu priču sam prvobitno započeo sa drugom. Želeli smo da odemo na takmičenje sa ovom idejom, tako se i dogodilo. Otišli smo, prezentovali smo projekat pred ljudima, dobili smo feedback od mentora. Osvojili smo prvo mesto! To nisu bile novčane nagrade, ali su ljudi bili iznenađeni celom idejom i videli su neki potencijal u njoj. 2019. godine smo osvojili prvo mesto za najbolju studentsku ideju, što je možda i neko najveće takmičenje u Srbiji ovog tipa. Tu smo dobili novčanu nagradu, ali smo dobili i neku medijsku pažnju, što je bilo super, jer vam da vetar u leđa i potvrdu da sve ovo ima smisla. Kada dobijete neko republičko takmičenje, to je velika stvar. Ja sam nakon toga nastavio sam. „, rekao je Nenad.
Kako je za svaki veliki projekat potreban početni kapital, usledila je potraga za investitorima, koji bi bili spremni da rizikuju i ulože novac u nešto novo.
„Počeo sam da tražim investitore, zato što sam znao da ova ideja ne može da zaživi bez nekog većeg kapitala. Na početku smo to sve sami pokrivali. Ja sam predavao engleski jezik, pa sam imao para sa strane, ulagao sam, na primer, u ljude što su nam razvijali platformu u tom momentu. Ali generalno gledano, da se postavi na stabilne noge i da to kvalitetno izgleda, kao što danas izgleda, nije moglo bez velikog kapitala. Meni su najviše bili potrebni mentori, ljudi od kojih ja mogu da naučim kako se vodi biznis. Onda sam 2020. zapravo uspeo da nađem dva suosnivača, Petra Boračeva i Vuka Živkovića, koji su u isto vreme i investitori. To su ostvareni ljudi u svojim poljima. Dobra stvar je što nisu ljudi koji nemaju veze sa audio knjigama. Vuk je u sektoru IT-a, Petar je u sektoru izdavaštva, u smislu muzike. Tako da je to veoma povezano i veoma se uklapamo, oni imaju svoje iskustvo, iz svojih industrija, kao i preduzetničko, a ja imam ideju i želju i viziju za „Knjigapriča“, kao i srce koje sam uneo. Prezentovao sam im, njima se to svidelo, videli su potencijal i od 2020. godine radimo zajedno.“, dodao je Nenad.
Često na našem putu uspeha naiđemo na mnoge prepreke i izazove. Nenad je pokazao kako se istrajnost i upornost, kao i vera u to što radimo, uvek na kraju isplati.
„Imao sam veliku želju da to uspe. Ja jako volim da radim ovaj posao. Moje srce je jako želelo da ovo uspe i onda kada imate to na umu, ne vidite ništa drugo, poraz nije bio opcija. U par navrata, kada sam išao na sastanke sa ljudima,…odete na taj sastanak, pričate i oni vam kažu „ne“, to vas porazi, jer onda mislite “nema šanse”, “niko ne želi da bude deo ovoga”. Zatim kreću misli kako to nema smisla, kako treba da odustanem, da ne trošim vreme i novac. Sa druge strane ipak, malo sam tvrdoglav i uporan, što se isplatilo na kraju.
Takođe, zanimljivo, skoro u isto vreme, malo pre takmičenja za najbolju studentsku ideju, bili smo na još jednom takmičenju, na kom nismo uspeli da uzmemo ni jednu od prve tri nagrade. Čak ni treću. To zaista demotiviše. Razmišljao sam, da ako ništa ne osvojimo na narednom takmičenju, možda je to znak da treba da odustanemo. Međutim, ispostavilo se skroz drugačije.“, ističe Nenad.
Nenad Iđoški
U samom startu nije naišao na veliku podršku izdavača koji su bili izuzetno sumnjičavi po pitanju ove ideje.
„Mi smo u samom startu napravili određene greške, vezane za ugovor, što je možda odbilo neke izdavače. Isto tako smatram, da su imali želju da sarađuju sa nama, oni bi nam dali sugestiju za taj ugovor. Mislim da su oni doživeli ovo kao da ćemo uzeti deo njihovog „kolača“. Shvataju da bi neki ljudi koji kupuju fizičke knjige, prešli na audio format, tako da ne bi imali tu zaradu koju su imali sami, nego bi morali da je dele sa nama, a ne shvataju da mi ne želimo njihov, mi imamo naš, „veliki, čokoladni kolač“, koji želimo da podelimo. Naravno, prethodne greške koje smo napravili u ugovoru, smo ispravili. Imali smo možda malo drugačiji pristup. Pokrenuli smo saradnju sa novim izdavačima. Prošlo je ipak dve i po godine, iskustvo je bilo veće. Tako da sa novima lepo sarađujemo. Nadam se da će nakon ovog sajma i pokretanja platforme knjigaprica.com i prethodni promeniti mišljenje. Mi želimo sa svima da radimo, nama je to u interesu, kao, verujem i njima. Mi njima dajemo nov izvor prihoda. Trenutno radimo sa „Službenim glasnikom“, „Zavodom za udžbenike“, „Leo commerce“ i imamo „Prometej“ iz Novog Sada. Takođe imamo neke knjige koje smo mi izdali kao naše. “, dodaje Nenad.

„Ljudi su zainteresovani. Prvi put vide nešto ovako u Srbiji. Željni su da probaju, jer mi na sajmu, na našem štandu, imamo slušalice, koje damo ljudima, da čuju demo. Samo što je još uvek teško da profilišemo ko bi šta kupovao. Imali smo različite ljude, decu, roditelje. Sa druge strane, ljudi su pomalo sumnjičavi. Ovde su ljudi došli da kupe fizičke knjige, prema kojima imaju veliku naviku, tako da su oprezni prema audio knjigama, ali žele da probaju. Sve je ovo novina, navika, proizvod kao takav, mi kao firma. Ali ja iskreno verujem u ovaj projekat i ne sumnjam da će u skorije vreme i drugi prepoznati sve kvalitete i prednosti istog.“
Ovaj tekst je nastao kao deo aktivnosti projekta »Nije šala” koji realizuju SOS ženski centar i MultiRadio u okviru programa »Mladi i mediji za demokratski razvoj – MAY4DD«, koji Beogradska otvorena škola (BOŠ) sprovodi uz podršku Švedske, na osnovu ugovora između Švedske agencije za međunarodni razvoj (Sida) i BOŠa.