“Preduzetnice”: Kako se održati u trenutnoj situaciji?

Novi podkast  na MultiRadiju "Preduzetnice"

Tema trećeg podkasta „Preduzetnice“ na MultiRadiju nastavlja se na prošli, koji je bio u znaku korone. Gošća podkasta je Sanja Đorđević, vlasnica kompanije Built4You, koja se bavi konsaltingom, organizacijom prodaje i IT rešenjima. Govorimo pre svega o koracima koje preduzetnice treba da preduzmu kako bi sačuvale svoje firme, o mogućim rešenjima i presumerenjima, ali i o aplikaciji koju je Sanja tokom vanrednog stanja besplatno ponudila preduzetnicama kako bi poboljšale i sačuvale svoj biznis.

Kao konsultant i neko ko se bavi organizacijom prodaje, obukama i IT rešenjima, Sanja Đorđević priznaje da je tokom vanrednog stanja udar na njen biznis bio velik. Kako kaže, njen posao, koji je bio baziran većinom na špansko i italijansko tržište, bio je ugrožen ranije nego što se to desilo u Srbiji zato što se u ovim zemljama korona virus pojavio ranije. 

„Prvi osećaj je panika. Šta sad? Kako sad? Šta uraditi, kako opstati? Dokle će ovo trajati? Krenulo je svo ono ludilo u glavi kako preživeti uopšte, i onda kada malo bolje razmislimo, zadnjih dvadeset-trideset godina kod nas je stalno neka kriza i stalno se mi vrtimo u krug oko raznih loših situacija i uvek to prevaziđemo svojom kreativnošću, svojim idejama, trudom i radom. I upravo to negde je osnovni pokretač svake promene. Tada uviđamo kakve kapacitete imamo, sa čim raspolažemo, šta još umemo da radimo i koliko možemo da budemo otvroeni prema novima stvarima.“

Sanja ističe da je prirodno da se u vreme krize sav novac i kapital grčevito drži za svaki slučaj, međutim, budući da će ova krizna situacija potrajati u celom svetu, te je neophodno prilagođavanje.

„To je prirodan proces. Nekada nam dođe da svesno radimo na nekim unapređenjima, a nekada nam dođe ovako u obliku krize. I upravo kada dođe u obliku krize i vanredne situacije, često ne umemo da se snađemo. Zablokiramo se i imamo najčešće dva scenarija: ili vrtimo ploču unazad i tražimo krivce i izgovore, ili se okrenemo novim mogućnostima i krenemo dalje.“

Sagovornica podkasta “Preduzetnice” napominje da će ova kriza uticati na mnoge firme, preduzeća, a pogotovo na privredu Srbije jer smo limitirani izvozom i plasmanom proizvoda na druga tržišta, ali dodaje da to ne znači da nemamo izbora i opcija.

Tokom vanrednog stanja Sanja Đorđević i njena kompanija ponudili su svoje usluge, odnosno mobilnu aplikaciju GO2GROW preduzetnicima besplatno. Radeći sa preko hiljadu kompanija u poslednjih petnaestak godina na teritoriji Srbije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije, ona je primetila da mi prilično kaskamo za svetom kad su neke inovacije u pitanju i kada neke stvari treba da se rade od temelja. Upravo to joj je bila motivacija da pruži pomoć onim preduzetnicima koji su u vanrednoj situaciji bili najviše pogođeni.

„Pošto je moj posao stao, htela sam da vidim šta mogu da uradim za druge, računajući na to da se dobro dobrim uvek vrati. Uz to, tu je i onaj inicijalni momenat da ne mogu da sedim kod kuće besposlena. Mogu da kukam i da čekam pomoć od nekoga, a mogu i da sama kreiram mogućnosti. Shvatila sam da možemo da ponudimo preduzetnicima da im pokrenemo aplikaciju za prodaju besplatno, što smo i uradili.“

U toj situaciji, Sanja je i sama tražila nove modele za rad i nova znanja. Kako sama ističe, kad god radimo nešto, kad god se krećemo i kad god smo dosledni sebi – posao dođe i posao se nađe.

Iako je interesovanje za aplikaciju GO2GROW bilo veliko, rezultati su na kraju bili poražavajući. Sanja to komentariše rečima da se desilo ono što ona vidi kao veliki izazov, a to je činjenica da ljudi nisu spremni da ulože više energije, vremena i sebe u posao koji žele da rade.

Sanja ne veruje da će oflajn svet prodaje nestati, ali smatra da je digitalni svet svakim danom sve više prisutan i neophodan u vođenju svakog biznisa. Kako kaže za podkast “Preduzetnice” , digitalizacija ima kako svoje prednosti, tako i mane.

„Ona nudi dobru vidljivost, mogućnost dolaska do mnogo većeg broja kupaca, a sa druge strane ne pruža opipljivost. Zato je neophodno napraviti miks i jedne i druge stvarnosti. Činjenica je da će se neki biznisi ugastiti, to je neminovno, dok sa druge strane postoje neki drugi biznisi koji će rasti. Ali je potrebno ići korak po korak.“

Digitalizacija posebno može da predstavlja poteškoću za starije žene koje se bave preduzetništvom i koje možda nisu vične internet sferi. Sagovornica našeg podkasta ističe da treba da postoji svet da, bez obzira koliko godina imate, danas treba da učite.

 „Ne treba učiti sve i svašta, već saznati kako? Na koji način?Jer ne može niko drugi bolje od vas da zna vaš brend ili ono šta radite, za šta ste sami sposobni. Tako da je edukacija neki prvi korak, a u zavisnosti da li su to neki zanati ili uslužne delatnosti, postoji mnogo digitalnih kanala, platformi, grupa koje one mogu da koriste i to sa minimalnim znanjem.“

Sa okretanjem ka novim načinima plasiranja proizvoda i usluga, neke preduzetnice mogu imati dodatna ulaganja u budućnosti. Kako na najlakši način to izneti, objašnjava Sanja Đorđević:

„Sada je potrebno uložiti ne nužno novac, nego vreme i energiju. I to je ono što ja mislim da je naš najveći izazov, da smo potrošeni energetski, emocionalno i pod stresom usled svih dešavanja i da jednostavno ne pronalazimo tu energiju u sebi. A kada je reč o ulaganju novca, prvo treba staviti na papir šta sve umete, možete i znate da radite. Jedno je ono što ste radili do sada, hajde sada da vidite šta još niste radili, a mogli biste. I onda kada krenete od toga, da vidite kakve resurse imate, kakve ljudske kapacitete. Stvar je samo u tome da razmišljamo šta sve možemo da uradimo, a mi smo svakako najkreativniji kada je najveća kriza.“

Pretpostavke su da će trenutna situacija usloviti promenu pojedinih delatnosti i prekvalifikaciju preduzetnica. Te preduzetnice će morati da stave tačku na dosadašnji biznis, na vreme, trud i novac uložen u njega i da se okrenu nečemu drugačijem. U svemu tome postoje rizici na koje preduzetnica treba da pristane.

„Moram to da uporedim sa privatnim životom – ulažete u brak, u dete, kuću i shvatite u jednom momentu da to ne ide. I šta tada radite? Možete da ostanete tu i da propadate, a možete i da presečete, okrenete novi list i krenete dalje. Tako je i sa biznisom. Ne treba žaliti za nečim što je bilo, jer ste nešto naučili iz tog iskustva. To ne znači da za godinu dana ne možete da pokrenete nešto novo. Nije sramota neuspeti, zatvoriti, nemati mogućnosti…sramota je da ne pokušate. Nije lako, jer boli i treba snage i to je činjenica, ali kada se nešto što vas muči i opterećuje zatvori, krećete laganije i opuštenije“ kaže Sanja Đorđević za podkast “Preduzetnice”.

Kada govori o prethodnom periodu i o tome kako se on odrazio na njenu kompaniju, Sanja naglašava da je morala da usvoji nekoliko značajnih promena.

„Pošto meni nije prvi put da krećem ispočetka i imam već dosta iskustva sa tim u mnogim stvarima, svoj biznis sam bazirala na neka tri stuba. I pravo iz tog razloga mi je mnogo lakše bilo preorijentisati se ili ponuditi tržištu nešto drugo što možda nije bilo moja prva opcija. Naime, ono zbog čega sam osnovala firmu to je radna organizacija prodaje, podrška i neka IT rešenja koja će pomoći da se razvije i ubrza prodaja, i kad je to stalo, kada niko nije kupovao programe, ostavili smo onu opciju za besplatnu aplikaciju, a uz to sam krenula da radim sa firmama na edukaciji i implementaciji softverskih rešenja, ljudi u prodaji, u call centrima, terenskoj komercijali, u raznim segmentima prodaje, a krenula sam i da držim webinare.“

Uz sve to, Sanja je otpočela saradnju sa Fondacijom 021, pa će tako zajedničkim snagama u četvrtak, 5. novembra, održati uvodnu radionicu kursa o prodaji koja je namenjena svima onima koji žele da usavrše veštinu prodaje, pronađu nove mogućnosti za prodaju, kreiraju lojalne kupce, razvijaju veštine prezentovanja, argumentovanja, te onima koji žele da povećaju produktivnost rada. Nakon uvodnog predavanja sledi prodajni kurs koji se sastoji iz šest modula, a radionice će se održavati četvrtkom u trajanju od po tri sata.

Na kraju, Sanja Đorđević ima savet za sve žene u biznisu koje slušaju MultiRadio i podkast „Preduzetnice“:

 „Izdvojite jedan minut dnevno. Budite dosledni u tome što odlučite da želite da radite. To ne znači da ćete možda baš to na kraju raditi, ali ćete na tom putu naći nešto što će vas dovesti do cilja i do toga da budete dobro.“

Podcast “Preduzetnice” je sufinansirao Grad Novi Sad. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Podeli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •