Šta nam znači lajk?

Lajk, odnosno podignuti palac ka gore, je postao prepoznatljiv simbol kojim izražavamo slaganje, podršku, dopadanje, simpatije ka nekoj osobi, nečijoj aktivnosti ili ideji. I pored toga što ima podrazumevano značenje čini se da lajk iza sebe krije i mnogo dodatnih vrednosti, koji oblikuju svet oko nas, a i nas same više nego što smo toga svesni.

Lajk je uveden 2009. na društvenu mrežu fb, pre toga je dve godine bio na čekanju, jer se osnivačima nije baš svidelo sve ono što može da donese sa sobom. Ali jednom kada je upotrebljen pokazalo se da ima odličan uticaj na građenje socijalnih mreža i interakciju između korisnika, zatim promociju i vidljivost, bolje praćenje preferencija od velikog značaja za marketing, koji je opet presudan za fb.

Lako je "navući se na lajk"

Ono što malo ljudi zna jeste da je isprobana i opcija “dislike”, koja je povučena jer pokazuje da korisnike obeshrabruje od delenja sadržaja.

Novi podkast Multiradija “Instant Psihodnevnica”, čije su autorke psihološkinje sa višegodišnjim iskustvom na polju unapređenja mentalnog zdravlja Ivana Perić i Slavica Ranisavljev Kovačev, možete poslušati na linku ispod.

Na drugoj strani, opcija lajk nas ohrabruje da delimo sadržaj, posebno onaj koji je dopadljiv širokom broju ljudi, odnosno socijalno poželjan. Lajkovanje moderira naše online ponašanje tako što analiziramo aktivnosti koje su nam donele najveći broj lajkova, a zatim buduće online delovanje (svesno ili ne) usmeravamo ka “sakupljanju” što više lajkova. Istraživanja pokazuju da se ljudi više vezuju za sadržaj koji dobija više lajkova. Zato ćemo kačiti i deliti sadržaje koji su sigurno zanimljivi našim pratiocima. Formiraćemo svoj digitalin identitet spram potvrde okoline, a onda će taj digitalin identitet uticati na ono što ćemo vrednovati u našoj realnosti van društvenih mreža.

Istraživanja su pokazala da lajkovanje utiče i na biološke procese, kao što je porast dopamina, koji nas tera da tragamo za zadovoljstvom. Tinejdžerima je odobravanje na društvenim mrežama podjednako kao i nalaženje novca ili dobijanje nečeg slatkog.

Lajk se stoga može opisati kao neka digitalna valuta za nagrađivanje. Nije isključeno da se možemo “navući” na lajkovanje i postati zavisni od online društvenog potkrepljenja.

Virtuelne mreže daju osećaj društvene povezanosti.

Šta nama znači lajk?

Nije važno samo dobiti lajk već i koliko će se lajkova sakupiti jer taj broj utiče na vidljivost određenog sadržaja. Međutim, količina lajkova postaje i merilo vrednosti i popularnosti pa se često dešava da kvalitet objavljenog sadržaja bude zamagljen. Ovo vodi ka specifičnoj “gladi za lajkovima” i “trci za lajkove”.

Mi smo svoja pravila socijalnog ponašanja, socijalnih odnosa, preneli na internet, u digitalnu sferu. Podrška ili odbacivanje koje nam u “stvarnom životu” predstavljaju osnov za sreću ili nezadovoljstvo se zatim kroz lajkove prenose i na internet sferu. Lajk potvrđuje našu vrednost, a što je više lajkova potvrda je veća.

Možda polazimo od ideje da nam nije važno ko će reagovati na naše aktivnosti u online prostoru ali vrlo brzo uhvatimo sebe kako proveravamo da li nam je i ko lajkovao neki status ili aktivnost

U prilog tome govori da ćemo često druženje, odmaranje ili bilo koju drugu aktivnosti koja nam prija prekinuti postovanjem sadržaja na društvenim mrežama. Imamo potrebu da pokažemo ili podelimo fotografije, aktivnosti i naša zapažanja i dobijemo podršku za ono što radimo ili kako izgledamo. Samo po sebi to ne mora biti loše.

kroz "lajk" dobijamo osećaj pripdnosti

Šta poručujemo lajkom?

Lajk ima i drugu funkciju, mnogi bi rekli možda prvu – izražavanje dopadanja, stavova i podrške. Istraživanja pokazuju da mi lajkujemo iz raznih razloga – jer nam se nešto sviđa, jer nam je osoba koja je nešto podelila važna, jer želimo da pokažemo podršku, saosećanje, jer osećamo obavezu, ali ponekad i sažaljenje, korist i drugo. Kojih poslednjih 10 objava ste vi lajkovali? Koji su bili Vaši motivi? Kratkim pregledom ćete shvatiti da vi lajkom izražavate svoj sistem vrednosti i odnos prema svetu.

Svakako lajkovi danas nisu samo lične, prijateljske prirode. Kroz lajk mi se povezujemo sa idejama, stavovima, brendovima, političkim i drugim aktivističkim oblicima anagažovanja. Možemo govoriti o nekoj vrsti online aktivizma koji je sve prisutniji. Ali da li zaista i kroz takav aktivizam postižemo promen u urealnom svetu?

Jasno je da lajk nije samo lajk i da on ima ulogu socijalnog povezivanja i potvrde na vrednost. Upravo zato svoj  uspeh ovo malo dugme duguje oslanjanju na naše evolucione i psihološke mehanizme u vidu potrebe za socijalnom pripadnošću i potvrđivanjem.

Zato je važno da budemo svesni značaja koji Lajk ima za nas, da bi mogli da u boljoj meri očuvamo ono što nam važno i kontrolišemo uticaj koji do nas dolazi. Možda je dobro da se povremeno odmorimo od online reagovanja i “trke” za lajkovima.

Ceo podkast možete skinuti sa plejera, dole: