Svet na dlanu sa Majom Orihan

Najbolji pasoš na svetu, uslovno rečeno, imaju Ujedinjeni Arapski Emirati. Naime, prema podacima portala Passport Index osobe, koje poseduju pasoš ove azijske države bez vize mogu da uđu u čak 173 zemlje sveta. Nakon Ujedinjenih Arapskih Emirata slede pasoši Luksemburga, Finske i Španije a ljudi, koji ih poseduju bez vize mogu ući u 168 zemalja. Na rang listi slede Danska, Italija, Nemačka, Holandija, Austrija, Portugal i drugi.

Srbija se na ovoj listi nalazi na poziciji 28, koju delimo sa Grenadom a to znači da sa srpskim pasošem bez vize možemo ući u 129 zemalja.

Inače, Passport Index rangira pasoše 193 zemalja i šest regiona koji su članovi Ujedinjenih nacija. Interesantno da su se Emirati na sam vrh liste popeli prilično brzo. Prvi put su na nju dospeli u decembru 2016. godine a već sada su na prvom mestu sa „najačim“ pasošem sveta.

Putovanja omogućuju da upoznajemo narode, kulture, tradicije, okusimo nova jela, oprobamo se u raznim veštinama. / Foto: pixabay.com

Ljudi rado putuju, odlaze na odmore, tu su i razna poslovna putovanja, ona zbog karijere, boljih uslova za život i slično. Neki ipak radije ostaju kod svoje kuće i nerado napuštaju svoju zonu komfora, dok one druge prosto „ne drži“ mesto.

Putovanja omogućuju da upoznajemo narode, kulture, tradicije, okusimo nova jela, oprobamo se u raznim veštinama a priznaćemo, zaista lepo i zvuči kada se prijateljima hvalimo o novoj destinaciji, koju smo posetili. Naravno, sve sa merom dobrog ukusa i bez zalaženja u snobizam.

Strastvena putoholičarka i inženjerka geodezije, ljubiteljka ekstremnih sportova i avantura Maja Orihan je do sada posetila 59 zemalja sveta!

Svet na dlanu

Maja navodi da zahvaljujući internetu i dostupnosti informacija putovanja supraktično na dohvat ruke. Njoj su brojne avanture i plaćeni boravak na različitim krajevima sveta pre svega omugućile vanškolske aktivnosti, usavršavanje tokom studija i neformalno obrazovanje.

Maja Orihan govori o svojim putovanjima i iskustvima / Foto: Miroslav Gašpar

„Zapravo pečate u pasošu nisam brojala do prošle godine, dok zbog putovanja nisam postala interesantna upravo medijima. Onda sam rešila da saberem sve te pečate i shvatila sam da je to prilično velik broj. Od tada stalno beležim plus jedan, plus jedan, plus jedan“ – uz osmeh navodi Maja Orihan.

Može da se pohvali mnogim avanturama – poput boravka u Sahari, plivanja s kit ajkulama, penjanja na aktivni vulkan u Čileu, boravku na pustim ostrvima Filipina, volontiranja u Africi i Aziji, posmatranja polarne svetlosti na Aljasci i drugim.

„Mnoga putovanja su se desila spontano, u formi razmene studenata ili zbog stručne prakse i usavršavanja. Uglavnom, realizovana su putem studentskih organizacija. Prvu evropsku zemlju koju sam posetila je bila Italija. To je bilo prvo samostalno putovanje, bez roditelja, ali bih navela Brazil, kao prvu daleku, prekookeansku destinaciju. Tada sam imala 22 godine i bila sam na stručnoj praksi u Brazilu“ – govori Maja.

Majine avanture

U našem shvatanju i kontekstu se pod pojmom egzotična putovanja i destinacije misli na daleka ostrva Tihog okeana, Australija, Daleki istok i slično. S obzirom na to, da je Maja Orihan posetila 59 zemalja sveta, pretpostavljamo da je njem pojam egzotične destinacije malo relativniji.

„Ne znam. Ja sam avanutrista i mnogo više volim pusta ostrva, volim kampovanja, destinacije na kojima možda nemamo dostupnu struju i vodu. Jednostavno, ne zato što je izazov samo preživljavanje, već i to da shvatimo da stvari, koje imamo u 21. veku ne cenimo dovoljno. Na taj način i sazrevamo. To mi se najviše sviđa kod putovanja, jer na neki način rastemo“ – dodaje Maja Orihan.

Ističe da su joj omiljene države Južne Amerike, pre svega zbog ljudi i temperamenta, zbog hrane, plesa, muzike i tamošnjeg životnog ritma.

Kada putujemo, rastemo. / Foto: pixabay.com

„Ja do sada nikad nisam putovala preko turističkih agencija. Desilo se sada, pre dvadesetak dana da sam išla na takvo putovanje. Volim sama da organizujem put, smeštaj, svoje vreme u državi, koju sam posetila, destinacije, koje hoću da posetim. Obično, ovako bude uvek jeftinije, nego kad putujete u okviru programa, koji nudi agencija“ – ističe Maja.

Kako smo pomenuli, putovanja omogućavaju i upoznavanje ljudi u drugim državama, njihovih običaja i tradicije. Međutim, u nekim državama su rezervisani prema turistima.

Takve su muslimanske zemlje. Meni je i Afrika bila takva, jer privlačimo pažnju. Tu su onda neka dobacivanja i slične stvari. Naprimer, u Tunisu dok sam radila me je konstanto pratio jedan momak. Ništa nije radio, niti me na bilo koji način ugrozio, ja sam mu bila interesantna. Moram priznati, da sam iz Tunisa želela da odem“ – dodaje Maja Orihan.

Uz stručnu praksu i usavršavanje do putovanja

Pomenute vanškolske aktivnosti, usavršavanja i neformalno obrazovanje mogu obezbediti plaćeni boravak na svakom kraju sveta.

Maja Orihan je pomenula praksu u Brazilu i Tunisu, bila je i na praksi u Austriji. Kao volonterka je radila u Tanzaniji, gde je u vrtiću deci predavala engleski jezik i matematiku, dok je u Vijetnamu sadila pirinač.

“Lista emocija” / Foto: Miroslav Gašpar

Maja Orihan je o svojim putovanjima nedavno govorila i na predavanju u Kulturnoj stanici Svilara, gde je bila otvorena i izložba njenih fotografija sa svih tih avantura. Izložba pod nazivom „Lista emocija“ ipredstavlja svojevrstan eksperiment da li fotografije mogu preneti pravu emociju zabeleženu kilometrima daleko od očiju posmatrača.

“Moje fotografije mogu samo da dotaknu mnoga srca i ostave posmatrača kao promenjenu osobu zbog onoga što je video. Moje fotografije mogu da utiču na svest i savest, mogu da svedoče, da otkriju, da slave, da govore u ime onih koji ne mogu govoriti, da štite one čiji se glas ne čuje dovoljno daleko. Fotografije mogu da zauvek zamrznu momenat da ne pobegne, da donesu boje, mesto, ali ne i emociju, jer one ne staju u fotografiju” – zaključuje ovu lepu priču putoholičarka Maja Orihan.